Målsætningen og programmets opbygning:

Vores mål med disse 12 ugers træning er:

- At du får indarbejdet en ny vane i dit liv.

- At du bliver i stand til at løbe 30 minutter uden pauser.

- At du bliver glad for det, ja ligefrem afhængig.

Vi tilbyder 12 ugers træning, men det kræver også en indsats fra dig. Det er vigtigt, at du følger programmet og løber alle træningsturene, hverken mere eller mindre. Det er ikke så vigtigt, hvor langt eller hvor hurtigt du løber, men det er meget vigtigt, at du får løbet de minutter programmet viser.

Er du forhindret i at deltage i vores fællestræninger onsdag, fredag eller søndag så sørg for at løbe turen selv. Tabt træning kan ikke indhentes og for mange mistede træninger gør det vanskeligt at gennemføre programmet.

Vi anbefaler at du starter alle træninger med lidt opvarmning efterfulgt af et minuts gang før du løber. Ligeledes er det en god idé at slutte af med et par minutters gang.

Hvad er Power Walking :

I vores begynder træning tilbyder vi også power walking - og her trænes der på samme tidspunkter og steder som løberne.

Læs mere herunder om power walking.

- Power Walking er en gåtur i rask tempo, med armene svingende i 90 grader op over skulderne.

- Denne form for gåtur er utrolig effektiv, god fedtforbrænding og giver bedre kondition og energi.

- Power Walking belaster ikke led og bækken, altså en skånsom motionsform.

- Power Walking kan dyrkes af alle uanset fysisk formåen.

- Power walking kan dyrkes hele året rundt.

- Power Walking kræver blot gode stødabsorberende sko og tøj som er behageligt og sved absorberende, gerne en form for træningstøj.

Kroppen skal tilvænnes til løb:

Når du begynder at løbetræne påvirkes store dele af kroppen, og en proces med at tilpasse kroppen til den nye situation starter. Men det er vigtigt at vide at forskellige dele af kroppen tilpasser sig i forskellige tempi.

1.Hjerte, lunger og kredsløb, tilpasser sig i løbet af 4 uger. Det betyder at du hurtigt vil mærke en positiv effekt af træningen på dette område.

2.Muskelvævet tilpasser sig langsommere over 3 måneder.

3.Sener og ledbånd tilpasser sig langsommere, nemlig over 6 måneder.

4.Knoglevævet tilpasser sig langsommere endnu over 8 måneder.

Derfor er det i en opstartsfase vigtigt at træningen forløber jævnt og stigende. 3 gange løb om ugen er heller ikke tilfældigt valgt. Når man træner kroppen i en idrætsgren, sker der ved hver træningssession en nedbrydning af kroppens væv og muskler. Kroppen reagerer ved at genopbygge og styrke det ødelagte væv og derved opbygges kroppen gradvist. Omvendt betyder en stilstand i træningen at det modsatte sker og kroppen svækkes og dette kan gå lynhurtigt.

Husk restitution:

Løber man tre gange om ugen er der ca. 2 dages restitution imellem hver gang og det er vigtigt. Får man for lidt restitution risikerer man en formnedbrydning i stedet for en formopbygning. En anden vigtig grund til de 3 gange om ugen er at kroppen kun kan tåle en begrænset øget belastning fra gang til gang. Bliver der for få træningssessioner vil stigningen i belastningen blive for stor. Så selvom du måske føler, du kan løbe længere end programmet viser, så er det en rigtig dårlig idé at gøre det. Løb er en belastning som kroppen skal vænne sig til.

Få gode vaner og hold fast:

At være løber for livet betyder at tage dagene som de kommer. De magiske dage, hvor alt bare er godt kommer uventet og man kan ikke bestille dem. De dårlige dage, hvor det bare er hårdt kommer med garanti også.

At løbe i klub:

Der er en række fordele ved at være med i en løbeklub

1.Det er en motivation for de fleste at vide at der står nogen og venter. Det betyder at man kommer ud at løbe oftere.

2.Det er rart at kunne løbe og snakke med andre mens man motionerer.

3.Den hårdere træning som flytter grænser for ens formåen bliv langt sjovere.

4.Råd og erfaringer fra andre løbere.

Men der også nogle ulemper.

1.Da man løber flere sammen vil tempoet altid være et kompromis – d.v.s. for hurtigt for nogle og for langsomt for andre. På begyndertræningen forsøger vi at tage højde for dette.

2.Den motiverende effekt ved at løbe sammen med andre kan betyde at man får presset sig selv for meget og bliver skadet.

Holbæk Løbe og Motionsklub er en motionsklub hvor vi lægger vægten på ordet motion. Hos os er der plads til alle. Ligeledes lægger vi vægt på de 3 S’er – Seriøst – Socialt – Sjovt når vi træner.

Vi er i dag lidt omkring 400 medlemmer i alle aldre og på alle niveauer.

Vores klubtøj kan købes i Sportmaster Holbæk – se mere på vores hjemmeside

Tid/sted:

Onsdag kl. 17.00 - P-pladsen v/ Bjermarks Hallens P-plads

Fredag kl 17.00 - Multihuset på Fælleden, Arenavej
 
Søndag kl. 10.00 - P-pladsen ved Stenhus gymnasium   
Holbæk Løbe & Motionsklub - Pølsekrogen 2, 2. TH - 4300 Holbæk - Tlf. 27252556